تاریخچه بالگرد در ایران


پرنده های هوانیروز ایران(به ترتیب سال ورود به خدمت):

(Cessna 180(U-17
نخستین هواپیمای هوانیروز ایران با گنجایش 5 سرنشین ساخت کارخانهء سسنا آمریکا در سال 1342 وارد هوانیروز گردید دارای یک موتور پیستونی قابل استفاده در ماموریتهای رابط قرماندهی شناسایی رله رادیویی امربری کنترل ستونهای نظامی و آموزشی که در حال حاظر از خدمت هوانیروز خارج گردیده.
سریال بندی:
سریال قدیمی=**1-4
سریال جدید=**40-6
احتمالا از 4001-6 شروع و تا 4015-6 تمام میشود

HH-43B
نخستین هلیکوپتر هوانیروز که در سال 1345 به تعداد 17 فروند خریداری شد دارای یک موتور توربوشفت توانایی حمل حدود1 10 نفر سرنشین ساخت کارخانهء Kaman ایلات متحده آمریکا قابل استفاده در ماموریتهای ارتباطی گشتی حمل چترباز فرماندهی جست و جو و نجات
سریال بندی:
**5-4
از 501-4 شروع و تا 517-4 تمام میشود
ادامه نوشته

هوانیروز

هوانیروز (مخفف هواپیمایی نیروی زمینی) از زیرمجموعه‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در بخش بالگرد‌ها (هلی کوپتر) فعالیت می‌کند.

هوانیروز در اصل همان نیروی هوائی نیروی زمینی ارتش می­باشد که مرکز فرماندهی آن در لویزان است و مرکز تعمیرات هوانیروز مرکز یا علی نام دارد. کادر و خلبان‌های هوانیروز در دانشگاه افسری امام علی نیروی زمینی ارتش تربیت می‌شوند.

یکی از بالگردهای هوانیروز، بالگرد ای‌اچ-۱ کبرا است. ۲۰۲ عدد از این بالگردها در زمان رژیم شاه (پیش از انقلاب) خریداری شد[۱] اما هم‌اکنون نیز بیشتر  این بالگردها قابل سرویس‌دهی می‌باشند.[۲]

تجهیزات و نیروی هوانیروز

تعداد پایگاه‌های هوانیروز حدود ۷-۸ پایگاه است و مهمترین آنان در تهران، اصفهان، کرمان و کرمانشاه قرار دارد. حدود ۶۵ درصد از بالگرد‌های هوانیروز را بالگرد‌های حمل و نقل افراد و تانک و ماشین تشکیل می‌دهد و بقیه از نوع جنگی اند البته بر روی تعداد نامعلومی از بالگرد‌های حمل و نقل تیربار نیز نصب شده‌است.

کارخانه تعمیرات هلیکوپترهای ایران پنها

شرکت پنها، جزئی از سازمان صنایع هوایی ایران، است.این سازمان به منظور پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران بنیان گذاشته شده‌است.

تاریخچه

  • در سال ۱۳۴۸، دولت ایران و شرکت ایتالیایی آگوستا، مقدمات ایجاد یک واحد تعمیراتی-پشتیبانی بالگرد را در ایران، با عنوان شرکت سهامی هلیکوپتر ایران، بنا نهادند.
  • در سال ۱۳۵۲، با خرید تعداد قابل توجهی بالگرد از آمریکا، اداره لجستیکی بالگردهای نیروهای مسلح، بجای شرکت سهامی هلیکوپتر ایران تاسیس گردید.
  • در سال ۱۳۵۵، اداره لجستیکی هلیکوپترهای نیروهای مسلح، به شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران تبدیل شد.
  • پس از پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷)، فعالیتهای کارکنان این صنایع، بدون حضور کارکنان آمریکایی که بیش از ۱۴۰۰ نفر بودند، ادامه یافت و کارشناسان صنایع پنها با تلاش خود، راه رسیدن به خودکفایی صنعتی را هموار نمودند.
  • در سال ۱۳۵۸، شعبه تعمیرات اساسی بالگردهای سنگین، به منظور جلوگیری از فرستادن این نوع بالگرد به خارج از کشور که نیاز به هزینه گزافی داشت، در صنایع پنها ایجاد شد.
  • در سال ۱۳۵۹، مسئولیت پشتیبانی بالگردهای تجاری توانیر نیز به عهده این صنایع گذاشته شد.
  • در سال ۱۳۶۱، اساسنامه جدید گروه صنایع وزارت دفاع، مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت که به موجت این مصوبه، سازمان صنایع دفاع با ادغام شرکتها و سازمانهای صنعتی و تحقیقاتی تابع وزارت دفاع ایجاد گردید.
  • در سال ۱۳۶۴، صنایع پنها موفق به دریافت گواهینامه پشتیبانی بالگردهای تجاری بل-۲۱۲ شد.
  • در سال ۱۳۶۴، با تعمیر اساسی بالگرد آر اچ-۵۳دی، شرکت پنها به جرگه مراکزی که موفق به تعمیر اساسی این نوع بالگرد گردیده بودند، پیوست.

با پرواز بالگرد شباویز، شرکت پنها تجربه جدیدی را در عرصه ساخت بالگرد آزمود.


پنها در سالهای اخیر شروع به ساخت موتورهای پیستونی را آغاز کرده که با کمک شرکت ماذو موفق به ساخت اولین موتور ۱۰۰ سی سی برای هواپیماهای بدون سرنشین شده اند.

بالگرد آگوستا-بل ۲۰۶

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
ای‌بی ۲۰۶
Chc bell 206.jpg
نوع هواپیما {{{نوع هواپیما}}}
شرکت سازنده {{{کارخانه سازنده}}}
بالگرد آگوستا-بل ۲۰۶ (ملقب به جت رنجر) بالگردی است سبک و دو پره، که تحت مجوز شرکت بل آمریکا در ایتالیا تولید می‌شد. این بالگرد ٰدارای یک موتور آلیسون 250-C20 و توانایی حمل ۴ نفر سرنشین به همراه یک نفر خدمه می‌باشد.

هلی کوپتر 212

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بل ۲۱۲
Kachina-b212-N212KA-030909-02cr.jpg
نوع بالگرد
سازنده بل هلیکاپتر
اولین پرواز ۱۹۶۸
بکارگیری ۱۹۶۸
وضعیت فعال


بل ۲۱۲، یک بالگرد دو تیغه‌ای و دو موتوره سایز متوسط می‌باشد که برای نخستین بار در سال ۱۹۶۸ میلادی به پرواز در آمد. این بالگرد در شرکت بل هلیکاپتر در شهر میریبل کانادا ساخته شده‌است. بل ۲۱۲ فقط به کاربران غیر نظامی فروخته شده و در درون این بالگرد پانزده صندلی وجود دارد که یکی صندلی خلبان و چهارده صندلی دیگر برای مسافران می‌باشد. در حمل بار نیز گنجایش درونی این بالگرد، به اندازه ۶٫۲۳m³ است. گنجایش بیرونی این بالگرد که می‌تواند آن را حمل کند، چیزی در حدود ۲٬۲۶۸ کیلوگرم است.

هلی کوپتر کبری

Flag of Iran.svg ایران
  • ۲۰۲ فروند ای‌اچ‌-۱جی بین‌المللی بر اساس سفارش سال ۱۹۷۲ بین سال‌های ۱۹۷۴ تا۱۹۷۷ خریداری شدند. ۶۲ فروند به سیستم شلیک موشک‌های ضدتانک تاو نیز مجهز بودند. حدود ۵۰ فروند در سال ۲۰۰۸ فعال است. پنها ۲۰۹۱ مدل بهینه‌سازی‌شده این هلیکوپتر توسط شرکت پنها بدون لیسانس سازنده است.

بِل اِی‌اِچ-۱ کبرا نوعی بالگردی جنگنده ساخت شرکت بل است که در دهه ۱۹۶۰ بر اساس بالگرد چندمنظوره پرطرفدار یواچ-۱ ایروکوای طراحی شد. این بالگرد اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۵ انجام دده و از سال ۱۹۶۷ وارد ارتش آمریکا شد. این بالگرد در دو نوع اصلی تک‌موتوره و نوع پرقدرت‌تر دوموتوره ساخته‌شده‌اند. نوع دوموتوره این بالگرد در اصل به سفارش نیروی تفنگداران دریایی آمریکا تولید شد و ۲۰۲ فروند از آن نیز در دهه ۱۹۷۰ از سوی ایران خریداری شد.

مل تک‌موتوره این بالگرد معروف به HueyCobra در دهه ۱۹۸۰ در نیروی زمینی ایالات متحده با هلیکوپتر ای‌اچ-۶۴ آپاچی جایگزین شد. البته تعدادی از آن‌ها همچون بسیاری از هلیکوپترهای جنگی دیگر آمریکا کاربرد غیرنظامی پیدا کرده و به عنوان هلیکوپتر آتش‌نشان برای اطفای حریق جنگل‌ها استفاده می‌شوند.[۱] اما مد‌ل‌های ارتقایافته دوموتوره کبرا معروف به ای‌اچ-۱ دبلیو سوپرکبرا و ای‌اچ-۱ زد افعی همچنان هلیکوپتر جنگنده اصلی تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده هستند.

بل ای‌اچ-۱ کبرا
AH-1 Cobra.jpg
ای‌اچ-۱دابلیو سوپرکبری در حال برخاستن
نوع هلیکوپتر جنگنده
سازنده بل
اولین پرواز ۱۹۶۵/۰۹/۰۷
بکارگیری ۱۹۶۷
وضعیت فعال
کاربران اولیه ارتش ایالات متحده آمریکا
هوانیروز ایران
نیروی دفاعی ژاپن
ارتش اسرائیل
تولید ۱۹۶۷ تا بحال
تعداد ساخت ۱،۱۱۶ (تک‌موتوره)

انواع بالگرد های نظامی

این ۱۵ صفحه در این رده قرار دارند؛ این رده در کل حاوی ۱۵ صفحه است.

ا

ب

س

م

ه

پ

ی

شنوک  ch-47


بوئینگ سی‌اچ-۴۷ شنوک بالگرد چندسوگرد دو موتور جفتی است که قابلیت حمل اجسام سنگین را دارد.


سی‌اچ-۴۷ شنوک
CH-47 2.jpg
بالگرد شنوک در حال حمل ادوات نظامی
نوع هلیکوپتر ترابری
سازنده بوئینگ
اولین پرواز ۲۱ سپتامبر ۱۹۶۱
وضعیت فعال، در حال ساخت
کاربران اولیه ارتش ایالات متحده آمریکا
تولید ۱۹۶۲ - تاکنون
تعداد ساخت بیشتر ۱٬۱۷۹
قیمت متوسط ۳۵ میلیون دلار (۲۰۰۸)

General characteristics

  • Crew: 3 (pilot, copilot, flight engineer)
  • Capacity:
    • 33–55 troops or
    • 24 litters and 3 attendants or
    • 28,000 lb (12,700 kg) cargo
  • Length: 98 ft 10 in (30.1 m)
  • Rotor diameter: 60 ft 0 in (18.3 m)
  • Height: 18 ft 11 in (5.7 m)
  • Disc area: 5,600 ft2 (2,800 ft2 per rotor disc) (260 m2)
  • Empty weight: 23,400 lb (10,185 kg)
  • Loaded weight: 26,680 lb (12,100 kg)
  • Max. takeoff weight: 50,000 lb (22,680 kg)
  • Powerplant: 2 × Lycoming T55-GA-714A turboshaft, 4,733 hp (3,5296 kW) each

همه چیز در مورد بالگرد

بالگرد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
بالگردهای نظامی شرکت بل هلیکاپتر در خدمت ارتش نروژ

بالگرد[۱]، چرخ‌بال[۲] یا هلی‌کوپتر هواگردی است که برخاستن و پیش‌رانش آن به وسیله یک یا دو چرخانه افقی بزرگ صورت می‌گیرد. چرخانهٔ یک بالگرد را پروانه می‌نامند.

بالگردها را در رده هواگردهای گردنده‌بال طبقه‌بندی کرده‌اند تا بتوان آن‌ها را از هواگردهای ثابت‌بال مشخص کرد. بالگرد در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین وسایل حمل و نقل به شمار می‌آید. این وسیله که در سه محور می‌تواند حرکت کند. یک خلبان هلیکوپتر باید از دو دست و دو پای خود برای خلبانی استفاده کند که این امر نیاز به مهارت و قدرت تفکر بالا دارد.

محتویات

مکانیزم پرواز بالگرد

برای ساخت ماشینی که فقط به جهت بالا حرکت می‌کند نیاز به بالی داریم که در اثر جنبش مقداری هوا را به پایین بفرستد تا در اثر کنش و واکنش ماشین به بالا حرکت کند. البته جنبش دورانی راحت‌ترین راه برای رسیدن به این امر خواهد بود. برای این کار تنها کافی است که چند پره همانند پره‌های یک پنکه، به میله‌ای (شفت) در بالای ماشین وصل کنیم تا با چرخش خود عمل بالا بردن را انجام دهد. پره‌های یک بالگرد شباهت زیادی به پره‌های یک هواپیما دارد با این تفاوت که باریک تر و بلند تر است؛ زیرا که با سرعت بیشتری در هوا باید بچرخد و نیروی بیشتری تولید کند. با چرخش پروانه‌های بالگرد، در اثر فقدان نیروی تکیه گاه، بدنه بالگرد تمایل دارد در جهت عکس چرخش پره‌ها بچرخد. برای جلوگیری از این کار نیاز به نیرویی است تا از چرخش بدنه ممانعت کند. این نیرو به وسیلهٔ پروانه‌های انتهایی بالگرد ایجاد می‌شود. پس در اصل هر نوع چرخش یک بالگرد توسط این پره‌های کوچک انتهایی انجام می‌شود.

پروانه‌های اصلی بالگرد

پروانه‌های اصلی بالگرد، مهم‌ترین قسمت یک بالگرد را تشکیل می‌دهند. بالگرد، به وسیلهٔ همین قسمت به بالا و پایین و طرفین پرواز می‌کند. برای انجام این امور در ابتدا پره‌ها باید از استحکام کافی برخوردار باشند و همچنین قادر به تنظیم زاویه آنها بود تا عمل مورد نظر انجام شود. در هلیکوپتر این تنظیم زاویه بوسیلهٔ صفحات لغزنده (swash plate assembly) انجام می‌شود.

صفحات لغزندهٔ هلیکوپتر دو کار مهم انجام می‌دهد:

  • تغییر زاویهٔ هر دو پرهٔ اصلی هلیکوپتر به طور همزمان، که باعث افزایش و کاهش ارتفاع هلیکوپتر می‌شود. (یعنی در اصل هلیکوپتر با تغییر زاویهٔ پره‌ها به بالا و پایین می‌رود)
  • تغییر زاویهٔ هر پرهٔ اصلی هلیکوپتر به طور جداگانه، که سبب حرکت بالگرد به هر جهتی شامل جلو، عقب، چپ و راست می‌شود.

صفحات لغزنده از دو صفحه ثابت و چرخان تشکیل شده‌است. صفحهٔ چرخان بوسیلهٔ شفت می‌چرخد و در اثر این چرخش پره‌ها به سبب اتصالشان به این صفحه می‌چرخند. میله‌های کنترل درجه سبب ایجاد تغییر زاویه در صفحهٔ چرخان و در نتیجه پره‌ها می‌شود. زاویهٔ صفحهٔ ثابت توسط میله‌های کنترل تغییر می‌کند. که این میله‌ها مستقیماً توسط خلبان اداره می‌شود.[۳]

گونه‌های بالگرد

انواع بالگردهای نظامی

  • بالگرد آواکس
  • بالگرد ناونشین
  • بالگرد ضدزیردریایی
  • بالگرد نجات دریایی
  • بالگرد گشت دریایی
  • بالگرد مسافربری
  • بالگرد باربری
  • بالگرد امداد و نجات
  • بالگرد آمبولانس
  • سی‌اچ-۴۷ شنوک
    CH-47 2.jpg
    بالگرد شنوک در حال حمل ادوات نظامی
    نوع هلیکوپتر ترابری
    سازنده بوئینگ
    اولین پرواز ۲۱ سپتامبر ۱۹۶۱
    وضعیت فعال، در حال ساخت
    کاربران اولیه ارتش ایالات متحده آمریکا
    تولید ۱۹۶۲ - تاکنون
    تعداد ساخت بیشتر ۱٬۱۷۹
    قیمت متوسط ۳۵ میلیون دلار (۲۰۰۸)
  • غیرنظامی

    بالگرد سیکورسکی اس-۶۴ در حال جابجا کردن یک خانه پیش‌ساخته.
  • بالگرد خصوصی
  • بالگرد ویژه
  • بالگرد آموزشی
  • بالگرد آتش‌نشانی
  • بالگرد علمی تحقیقاتی

کروچیف

کروچیف متخصص و مهندس پرواز وسیله پرنده که تعمیراتی و راه اندازی و تست قطعات وسیله پرنده را در مرکز آموزش ها دوره دیده ، مسئول مستقیم آماده سازی و مهیا کردن وسیله پرنده می باشد و فرم سلامت وسیله پرنده را امضاء میکند و همراه خلبان وسیله پرنده را در پرواز امن تر و مطمئن تر یاری می رساند