سرعت اوج‌گیری

در هوانوردی سرعت اوج‌گیری (rate of climb یا RoC) سرعتی است که با آن هواپیما ارتفاع خود را افزایش می‌دهد. نرخ اوج‌گیری در کشورهای آنگلوساکسون معمولاً با پا بر دقیقه (ft/min) و در دیگر نقاط جهان با متر بر ثانیه (m/s) بیان می‌شود. این سرعت با نشانگر سرعت عمودی (VSI) یا سرعت‌سنج لحظه‌ای عمودی (IVSI) مشخص می‌شود.

سرعت کاهش ارتفاع معادل سرعت سقوط بوده و به صورت یک عدد منفی از نرخ صعود بیان می‌شود. دو سرعت هوایی هستند که بهترین نرخ اوج‌گیری را مشخص می‌کنند. Vx و Vy. بهترین سرعت برای بهترین زاویه صعود را Vx و سرعت هوایی برای بهترین نرخ اوج‌گیری را Vy نشان می‌دهد.

رادار

پرش به: ناوبری، جستجو
یک آنتن رادار دوربرد معروف به آلتیر (ALTAIR) برای ردیابی اشیاء فضایی، این رادار در آبسنگ کواجالین مستقر است.

رادار یک دستگاه رادیویی است که برای مشاهده اجسام و اندازه‌گیری برخی ویژگی‌های آنها به وسیله امواج الکترومغناطیسی به کار می‌رود. کاربرد اصلی رادار و محل پیدایش و رشد آن در صنایع نظامی و هوانوردی است و نقش اصلی یک سیستم راداری نظارت بر یک محدوده بزرگ و تشخیص اجسام متحرک، ردیابی اهداف و استخراج مشخصاتی مانند سرعت و ارتفاع و ... می‌باشد.

ادامه نوشته

باند فرودگاه

اند فرودگاه قسمتی از فرودگاه می‌باشد که در آن امکان برخاستن و نشستن هواپیما وجود دارد. این باند ممکن است توسط انسان ساخته شده باشد(که اغلب از آسفالت، بتن و یا ترکیبی از هر دو ساخته می‌شود) و یا دارای یک سطح طبیعی(مانند چمن، خاک و یا شن) باشد. طول باند پرواز ممکن است بسیار متفاوت باشد اما باند پروازی با طول ۱۸۲۹ می‌تواند برای هواپیماهای زیر ۲۰۰۰۰۰ پوند مناسب باشد. برای هواپیماهای با وزن بیشتر به باندی با طول حداقل ۲۴۳۸ متر در سطح دریا نیاز است. در صورتیکه فرودگاه در ارتفاعی بالاتر از سطح دریا واقع باشد این مقدار افزایش میابد. مثلاً فرودگاهی که در ارتفاع ۱۰۰۰۰ پا از سطح دریا واقع شده باشد برای برخاستن هواپبماهای غول پیکر به ۳۰۴۸ متر باند نیاز دارد.

رابطه ارتفاع از سطح دریا و مقدار فشار

ضخامت قشر هوائى که اطراف کره‌زمين را احاطه نموده به کيلومترها مى‌رسد، وزن لايه‌هاى آن که روى هم انباشته شده فشار زيادى به طبقات زيرين آن وارد مى‌سازد سه‌چهارم هوائى که اطراف کره‌زمين را دربرگرفته است بين سطح دريا تا ۱۰ کيلومترى از سطح زمين متراکم است و وزن آن به ۶/۵×۱۰ به توان ۱۵، تن مى‌رسد، بنابراين سنگين‌ترين فشار حاصله بر پائين لايه‌هاى هوا وارد مى‌گردد و سبک‌ترين فشار به بالاترين لايه‌هاى آن مى‌رسد، نتيجه اينکه هر چه از سطح زمين بالاتر رويم به نسبتى از فشار و وزن هوا کاسته خواهد شد بر روى همين اصل ”ارتفاع‌سنج“ را براساس سنجش فشار اختراع نموده‌اند۱ ولى هيچ‌گاه فشار يا وزن هواى اطراف ما ثابت نمى‌ماند.    
    (۱) فشارسنج (بارومتر) دستگاهى است (بيشتر ساعتى‌شکل) که توسط آن مقدار فشار از سطح دريا را اندازه‌گيرى مى‌نمايند، اساس ساختمان آن لوله‌اى است شيشه‌اى و سربسته که سرباز آن در طشتک پر از جيوه قرار دارد. در شرايط معمولى اگر اين آزمايش در کنار سطح دريا انجام گيرد، ارتفاع جيوه در لوله بالا رفته و ستونى برابر با ۷۶ سانتى‌متر فشار را نشان مى‌دهدو اين مبداء اندازه‌گيرى ناهموارى‌هاى سطح زمين مى‌باشد، هر قدر که از سطح دريا بالا رويم فشار هوا کمتر شده تا جائى‌که تقريباً در هر ۳۰۰ متر صعود، حدود ۵/۲ سانتى‌متر از ارتفاع جيوه در لوله پائين مى‌آيد، در ارتفاع حدود ۵۶۰۰ متر نسبت فشار هوا نسبت به سطح دريا نصف و در ارتفاع حدود ۱۶ کيلومترى به ۰۱/۱ فشار سطح دريا مى‌رسد و سرانجام در ارتفاعات بالاتر فشار هوا به صفر مى‌رسد و براساس همين تغييرات است که دستگاه ”ارتفاع‌سنج“ را ساخته‌اند زيرا در ارتفاع‌سنج به‌جاى تغييرات سانتى‌مترى فشار، اختلاف ارتفاع نشان داده مى‌شود. (تلخيص شده از دايرةالمعارف فارسي، جلد اول، صفحه ۳۷۰).

ادامه نوشته

آلتیمتر

آلتیمتر فشار

سنسور فشار بارومتریک دیجیتال برای اندازه گیری ارتفاع در کاربردهای الکترونیکی مصرف کنندگان

آلتیمتر فشار(که آلتیمتر بارومتریک نیز نامیده می‌شود)، نوعی از فشارسنج است که در بیشتر هواپیماها به کار برده می‌شود . در ساختمان این نوع از آلتیمتر، از یک بارومتر آنروئید که فشار اتمسفریک از یک نقطهٔ ثابت خارج از هواپیما را اندازه می‌گیرد، استفاده شده‌است و نحوهٔ کار بر این اصل استوار است که فشار هوا با افزایش ارتفاع – تقریبا ۱۰۰ هکتوپاسکال در هر ۸۰۰ متر که معادل ۱ اینچ جیوه به ازای هر ۱۰۰۰ فوت نزدیک سطح دریاست – کاهش می‌یابد.

دستگاه ارتفاع سنج به گونه‌ای کالیبره می‌شود که فشار را مستقیما به صورت ارتفاع بالای سطح متوسط دریا نشان می‌دهد که در تطابق با یک مدل ریاضی است که توسط ISA (اتمسفر استاندارد بین‌المللی) تعریف شده‌است.

اساس کار

اساس کار آلتیمتر فشار بر این اصل استوار است که فشار یک ستون هوا با تغییرات ارتفاع به طور مشخصی عوض می‌شود. رابطهٔ ریاضی که آنها را به هم مرتبط می‌کند عبارت است از:

 z = (RT/gM).loge(po/p)

که در آن:

Z اختلاف ارتفاع بین ارتفاع اولیه و ارتفاع اندازه گیری شده،

R ثابت گازها،

T دمای هوا بر حسب درجه کلوین،

g شتاب گرانش،

M جرم مولکولی،

Po فشار اتمسفریک در ارتفاع اولیه،

P فشار اتمسفریک در ارتفاع اندازه گیری شده

هستند. در آلتیمترهای الکترونیکی این رابطه بر روی یک چیپ پیاده سازی شده‌است.

این دستگاه تنها به تغییرات فشار پاسخ می‌دهد و برای تبدیل فشار به ارتفاع لازم است که بقیهٔ متغیرها در این رابطه ثابت فرض شوند. اما در واقعیت چنین نیست و این مسئله ممکن است باعث ایجاد خطا شود.

آلتیمترهای حساس

در هواپیماهای قدیمی تر از یک بارومتر آنروئید ساده استفاده می‌شد که در آن عقربه در کمتر از یک دور چرخش، مقدار صفر تا تمام مقیاس را در بر می‌گرفت اما امروزه در هواپیماهای مدرن نوعی از ارتفاع سنج به نام «آلتیمتر حساس» به کار گرفته می‌شود که عقربهٔ اصلی آن می‌تواند چرخش‌های متعددی انجام دهد. یک یا چند عقربهٔ فرعی موجود نیز، مشابه یک صفحهٔ ساعت عقربه‌ای، تعداد چرخش‌ها را مشخص می‌کنند. به عبارت دیگر هر عقربه‌ای یکی از ارقام ارتفاع اندازه گیری شده را نشان می‌دهد.


Kollsman-type آلتیمتر بارومتریک استفاده شده در آمریکای شمالی ارتفاع 80 فوت را نمایش می‌دهد.

در آلتیمترهای حساس، فشار سطح دریای مرجع توسط یک دکمه قابل تنظیم است. این فشار مرجع که در آمریکا و کانادا بر حسب «اینچ جیوه» و در سایر کشورها بر حسب «هکتوپاسکال (میلی بار)» است، بر روی پنجرهٔ کلزمن قابل مشاهده‌است. (پنجرهٔ تنظیمات در آلتیمترهای حساس هواپیماها به افتخار پل کلزمن، مخترع آمریکایی بارومتر و ابزارهای پرواز در هواپیماها، پنجرهٔ کلزمن نامیده شده‌است.) در دیاگرام اجزای داخلی آلتیمتر حساس، پنجره کلزمن قابل مشاهده‌است.


ادامه نوشته

وبلاگ ها و سايت هاي مستقل هوانوردی

پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف http://nudc.ir/root/index.php
وب سایت شخصی کاپتان هوشنگ شهبازی http://capt-shahbazi.com
گالری عکاسی هوانوردی ایران http://myaviation.ir
تامکت، گربه افسانه ای آسمان ایران http://twa.blogfa.com
مجله هوایی http://air-mag.blogsky.com
برج مراقبت مهرآباد http://oiiiatc.blogfa.com
یادداشت های یک خبرنگار http://oldpilot.blogfa.com
هوانورد http://newcoy.persianblog.ir
ایرباس

http://airbus.blogfa.com

عشق من پرواز http://tayareh.blogsky.com
بوئینگ 747 http://boeing747.blogfa.com
تجهیزات نظامی http://skyphoenix.blogfa.com
آراد سپهر البرز http://asa.blogfa.com

pilot-oiaw

http://pilot-oiaw.blogfa.com

ایمنی زمینی هواپیمایی و فرودگاهی

http://iran-arff.blogfa.com

هما فران http://homafaran.yurdblog.com
تیشتر http://tishtar.mihanblog.com
هواپیمایی امارات http://flyemirates.persianblog.ir
کپت عباس دات کام http://captabas.com
ایران ایرفورس http://iran-airforce.blogfa.com
صنعت هواپیمایی http://pilota380.blogfa.com
اویونیک من http://avionicman.blogfa.com
فرودگاه http://airport90.mihanblog.com
تیک آف 2 http://takeoff2.blogfa.com
خلبان خانم http://female-pilot.mihanblog.com
لندينگ http://landing.mihanblog.com
پرنده آزاد هما http://homafreebird.blogfa.com
ایران - مرصاد http://mersad4.mihanblog.com
پایگاه خبری صنعت هوانوردی ایران http://iranian-a.blogfa.com
دانش نامه هوانوردي و هوافضا http://flighter.tk

 

مسافر، خلبان ایران ایر را از نشت بنزین اگاه کرد


(تیک آف - Takeoff.ir) - هواپیمای ایران ایر که قرار بود ساعت 13:10 به وقت کوآلامپور به مقصد تهران حرکت کند در فرودگاه کوآلامپور زمین گیر شد.

چند دقیقه پیش از پرواز و زمانی که مسافران در هواپیما نشسته و منتظر پرواز بودند، ناگهان یکی از مسافران متوجه نشت مشهود بنزین از یکی از بال های هواپیما می شود و این مساله را با ناباوری به مهمانداران منتقل می کند، مهمانداران با دیدن این وضعیت، خلبان را در جریان می گذارند و با تایید صحت این مشکل، پرواز لغو می شود و همچنان مسافران در هواپیما در انتظار پرواز نشسته اند و خلبان و مسوولان پرواز هم از دادن هرگونه پاسخ و توضیح خودداری می کند.

اینکه چنین نقص فنی مشهودی که می توانست پرواز 841 ایران ایر را با فاجعه ای بزرگ رو به رو کند چگونه از چشم مهندسان پرواز دور مانده است و چگونه  یک مسافر این نقص را لحظاتی پیش از پرواز کشف کرد، سوالات بی جوابی است که مسلما مسوولان ایران ایر به راحتی نخواند توانست پاسخگوی آن باشند.

این پرواز پس از سه ساعت تاخیر در ساعت 12 به وقت تهران ( 16:30 به وقت محلی)  کوآلالامپور را به مقصد تهران ترک کرد.

فهرست فرودگاه های کشور

فهرست فرودگاه های کشور تلفن ارتباطات ILS-IFR ابعاد باند شماره باند کد ایکائو نوع فرودگاه نام شهر 0631-3330040 ATIS-TWR No - Yes
10170x148 7438x115 14R-32L 14L-32R OIAA مرز هوایی آبادان ? No-No 6975x110 12-30 OICD آبدانان INFO - AFIS No-Yes 7000x148 13-31 OIDC داخلی آغاجاری 0611-4454301 AFIS-TWR No-Yes 11155x148 12-30 OIAW مرزهوایی اهواز 0861-3254001 INFO-AFIS No-No 9784x148 8-26 OIHR مرز هوایی اراک 0451-4447940 AFIS-ATIS Yes-Yes 10823x148 15-33 OITL مرز هوایی اردبیل 0841-2236802 AFIS No-Yes 9185x148 32-14 OICI داخلی ایلام 0547-2226145 AFIS No-Yes 7649x150 17-35 OIZI داخلی ایرانشهر 0441-2787491 AFIS-TWR No-Yes 10765x148 3-21 OITR مرز هوایی ارومیه AFIS No-Yes 9830x148 1091x40 7-25 9-27 OIFE نظامی شاهین شهر 0311-5275060 APP-ATIS GND-TWR Yes-Yes 14435x148 14435x148 8R-26L 26R-8L OIFM بین المللی اصفهان 0344-221330 AFIS No-Yes 11625x148 12-30 OIKM داخلی بم 0761-6665831 APP-ATIS-TWR Yes-Yes 11959x148 11292x98 3R-21L 3L-21R OIKB بین المللی بندرعباس 0762-2224222 AFIS No-Yes 8203x148 8-26 OIBL مرز هوایی بندرلنگه 0561-2316961 AFIS No-Yes 6903x82 9424x148 8-26 10-28 OIMB مرز هوایی بیرجند 0574-2325001 AFIS No-Yes 10700x148 7-25 OIMN داخلی بجنورد 0771-2533299 APP-ATIS-TWR No-Yes 14665x148 14668x148 13R-31L 13L-31R OIBB مرز هوایی بوشهر 0652-2328190 TWR No-Yes 8874x148 14-32 OIAM بندرماهشهر ? No 14500x100 7-25 OIBH باستک AFIS No-No 8515x115 11-29 OITP داخلی پارس اباد مغان APP-ATIS- TWR-GND Yes-Yes 13248x197 13098x148 11R-29L 11L-29R OIII بین المللی تهران - مهرآباد TWR No-Yes 6000x120 9-27 OIIG تهران - قلعه مرغی 021-2595953-7 TWR-GND Yes-Yes 13769x148 13769x148 11R-29L 11L-29R OIIE بین المللی تهران - امام خمینی 0411-5234701 APP-ATIS-TWR Yes-Yes 11825x148 11537x98 12L-30R 12R-30L OITT بین المللی تبریز 0791-5552090 AFIS No-No 7947x98 8-26 OISJ داخلی جهرم TWR No-Yes 7715x148 11-29 OIBJ جم - توحید 0348-2216051 ? No-Yes 7237x98 13-31 OIKJ داخلی جیرفت AFIS No-No 8211x141 12-30 OIBS جزیره سیری AFIS No-Yes 6800x148 11-29 OIBV جزیره لاوان 0764-4422272-7 ATIS - TWR Yes-Yes 12028x148 11405x98 9R-27L 9L-27R OIBK بین المللی جیزه کیش AFIS No-Yes 5922x148 14-32 OIBQ جزیره خارک AFIS No-Yes 13892x148 5-23 OIKQ جزیره قشم 0763-6223388 INFO-AFIS No-Yes 9796x148 8-26 OIBA داخلی جزیره ابوموسی 0545-2221456-7 APP-TWR No-Yes 9845x150 12421x150 9R-27L 9L-27R OIZC چابهار 0661-4209410 AFIS No-Yes 10499x148 11-29 OICK مرز هوایی خرم آباد 0461-3524287 OITK داخلی خوی ? No 3969x100 5260x100 2-20 10-28 OISD داخلی داراب 0641-6260550 APP-TWR No-No 12653x115 11722x148 14R-32L 14L-32R OIAD داخلی دزفول 0391-3227305 AFIS No-Yes 9814x148 11-29 OIKR مرز هوایی رفسنجان 0196-5226377 TWR No-Yes 4921x148 13-31 OINR داخلی رامسر 0131-7726974 TWR No-Yes 9542x148 9-27 OIGG مرز هوایی رشت 0241-3260301 AFIS No 9699x148 12-30 OITZ زنجان ? No 3928x56 2-20 OISO آموزشی زرقان AFIS No 7000x148 11-29 OIFV زرین شهر 0542-2228883 AFIS No-Yes 9848x148 16-34 OIZB داخلی زابل 0541-23231700 ATIS-TWR No-Yes 13943x148 13993x98 17R-35L 17L-35R OIZH بین المللی زاهدان 0571-4449190 ? No 10413x148 9-27 OIMS مرز هوایی سبزوار ? No-Yes 12720x148 14-32 OIMC سرخس 0548-5240501 OIZS داخلی سراوان 0871-7274061 TWR-INFO No-Yes 8190x148 1-19 OICS داخلی سنندج 0345-4235485 AFIS No-Yes 14356x148 12-32 OIKW سیرجان 0231-3350051 ? No-Yes 9095x152 3-21 OIIS داخلی سمنان ? No 11728x142 6-24 OI21 سمنان - جدید 0151-3245417 TWR No-Yes 8688x148 16-24 OINZ مرز هوایی ساری - دشت ناز 0273-3463380 AFIS-GND No-Yes 9535x148 7-25 OIMJ داخلی شاهرود ? No-? 3284x130 12-30 OI1A شادگان 0711-7213333 APP-ATIS-TWR No-Yes 13973x148 14244x148 11R-29L 11L-29R OISS بین المللی شیراز 0381-2270900 AFIS No-Yes 10819x148 14-32 OIFS مرز هوایی شهرکرد 0353-4236662 AFIS-GND No-Yes 9977x148 15-33 OIMT داخلی طبس TWR No-Yes 11812x148 11-29 OIBI عسلویه 0731-2283314 AFIS No-? 6502x100 14-32 OISF داخلی فسا TWR No-No 4579x75 10-28 OIIK قزوین 0174-4242212 AFIS No-Yes 7255x92 10-28 OINE داخلی کلاله 0341-2110113 ATIS-TWR No-Yes 6645x148 13456x148 5-23 16-34 OIKK مرز هوایی کرمان 0831-4326666 TWR No-Yes 11214x148 11-29 OICC مرز هوایی کرمانشاه ATIS-AFIS No-Yes 12005x197 12-30 OIIP کرج - پیام AFIS No-Yes 6070x148 12-30 OIAH گچساران ? No 2985x105 11-29 OI03 گرمسار ? No 3276x106 6-24 OI0L گنبد کاووس 0171-2244505 AFIS No 7715x148 7585x148 14-32 13-31 OING مرز هوایی گرگان 0782-2525600 AFIS No-Yes 10225x98 11-29 OISR مرز هوایی لامرد 0781-3338181 AAS No 7874x98 10334x148 9R-27L 9L-27R OISL مرز هوایی لارستان 0421-3252224 AFIS No-Yes 9842x98 8-26 OITM داخلی مراغه - سهند 0681-2222833 TWR No 4656x98 5907x98 12-30 14-32 OIAI نظامی مسجد سلیمان 0511-3400041 ATIS-APP-TWR Yes-Yes 12750x148 12389x148 14R-32L 14L-32R OIMM بین المللی مشهد ? No 4470x125 12-30 OI13 محمود آباد ? No 3605x135 15-33 OI23 محمود آباد ? No 3270x98 15-33 OI1C مهتر کلاته Info Yes-Yes 13115x148 13-31 OIBP داخلی منطقه ویژه پارس 0191-3222206 TWR No-Yes 6677x115f 10-28 OINN داخلی نوشهر 0811-2544997 TWR No-Yes 10593x148 10-28 OIHH مرز هوایی همدان 0741-3333552 AFIS No-Yes 8495x148 13-31 OISY داخلی یاسوج 0351-7217775 ATIS-TWR No-Yes 13302x148 13-31 OIYY مرز هوایی یزد   توضیح: فرودگاه هایی که دارای کادر خالی هستند از حوزه شرکت فرودگاه های کشور خارج و در اختیار دیگر نهادها از جمله نیروهای نظامی، شرکت نفت و... می باشند.  

فهرست تولیدکنندگان هواپیما

فهرست تولیدکنندگان هواپیما

جهت مشاهده محصولات شرکت های مختلف بر روی نام شرکت ها کلیک نمایید.

 

ای.تی.آر / A.T.R آنتونوف / Antonov ایرباس / Airbus
ای.تی.آر ان ایر
     
یاک / Yakovlev داسو اویشن / Dassault Aviation بوئینگ / Boeing
یاک

ب

     
ایلیوشین / Ilyushin فیرچایلد / Fairchild-Dornier فوکر / Fokker
ایل ف فوکر
     
توپولف / Tupolev ساب / Saab مکدانل داگلاس / Mcdonnel Duglas
تو سا مک
     
   

ناوگان خطوط هوایی ایران

ناوگان خطوط هوایی ایران

aseman Airtour Mahan 1




Saha Taban Caspian Kish




Hesa Fars  ata





 NIOC هواپیمایی معراج

 

 

فهرست سوانح هوایی ایران

فهرست سوانح هوایی ایران
تاریخ سانحه نوع هواپیما کاربر هواپیما تعداد تلفات اطلاعات بیشتر 1390/07/26 Boeing 727-200 ایران ایر 0 مشاهده 1390/06/12 Airbus A300-600 ماهان ایر 0 مشاهده 1389/12/05 Diamond D-40 آموزشگاه خلبانی بوتیا 0 مشاهده 1389/10/19 Boeing 727-200 ایران ایر 79 مشاهده 1389/06/04 Fokker 100 هواپیمایی آسمان 0 مشاهده 1388/11/04 Tupolev TU-154M هواپیمایی تابان 0 مشاهده 1388/08/27 Fokker 100 ایران ایر 0 مشاهده 1388/06/31 Ilyushin II-76MD نیروی هوایی 7 مشاهده 1388/05/12 Boeing 707-3J9C هواپیمایی ساها 0 مشاهده 1388/05/02 Ilyushin II-62M هواپیمایی آریا 16 مشاهده 1388/04/24 Tupolev TU-154M هواپیمایی کاسپین 168 مشاهده 1388/02/18 Tupolev 154M ایران ایرتور 0 مشاهده 1387/11/27 Iran-140-100 هسا 5 مشاهده 1387/10/30 Fokker 100 ایران ایر 0 مشاهده 1386/10/12 Fokker 100 ایران ایر 0 مشاهده 1386/07/19 Paravar Pars Pelican پرآور پارس 1 مشاهده 1385/09/06 Antonov 74T-200 نیروی هوایی سپاه 37 مشاهده 1385/06/10 Tupolev 154M ایران ایرتور 28 مشاهده 1384/10/19 Dassault Falcon 20 نیروی هوایی سپاه 11 مشاهده 1384/09/15 C-130 Hercules نیروی هوایی 94+12 مشاهده 1384/05/21 HESA Iran-140 هواپیمایی سفیران 0 مشاهده 1384/01/31 Boeing 707-3J9C هواپیمایی ساها 3 مشاهده 1383/12/17 Airbus A310-304ET هواپیمایی ماهان 0 مشاهده 1382/11/21 Fokker 50 کیش ایر 43 مشاهده 1382/04/04 Lockheed C-130 Hercules نیروی هوایی 7 مشاهده 1381/11/30 Ilyushin 76MD نیروی هوایی سپاه 275 مشاهده 1380/12/05 Ilyushin 76 نیروی هوایی سپاه 0 مشاهده 1380/12/01 Tupolev 154M کیش ایر 0 مشاهده 1380/11/23 Tupolev 154M ایران ایرتور 119 مشاهده 1380/02/27 Yakovlev 40 فراز قشم 30 مشاهده 1379/08/23 Yakovlev 40 آریاتور قشم 0 مشاهده 1379/07/03 Fokker 100 ایران ایر 0 مشاهده 1379/04/28 Fokker F-28-4000 هواپیمایی آسمان 0 مشاهده 1378/11/13 Airbus A300B2-203 ایران ایر 0 مشاهده 1378/11/13 Lockheed C-130E Hercules نیروی هوایی 8 مشاهده 1378/08/04 نامشخص ایران ایر 0 مشاهده 1376/01/25 Fokker 100 ایران ایر 0 مشاهده 1376/07/14 نامشخص ایران ایر 0 مشاهده 1375/12/23 Lockheed C-130 Hercules نیروی هوایی 86 مشاهده 1375/12/13 Falcon 20 هوانیروز 4 مشاهده 1375/03/20 Boeing 727-286 ایران ایر 4 مشاهده 1375/01/07 Tupolev 154M ایران ایرتور 0 مشاهده 1373/10/15 Lockheed Jetstar 8 نیروی هوایی 12 مشاهده 1373/07/20 Fokker F-28 -1000 هواپیمایی آسمان 66 مشاهده 1372/12/26 Lockheed C-130H Hercules نیروی هوایی 32 مشاهده 1371/11/19 Tupolev 154M ایران ایر تور 131 مشاهده 1371/02/06 Fokker F-27 - 400M شرکت نفت 39 مشاهده 1369/07/12 Fokker F-27 - 600 هواپیمایی آسمان 0 مشاهده 1368/11/06 Boeing 727 ایران ایر 4 مشاهده 1367/07/30 Boeing 747 ایران ایر 0 مشاهده 1367/04/12 Airbus A300B2-203 ایران ایر 290 مشاهده 1366/10/15 نامشخص ایران ایر نامشخص مشاهده 1366/02/15 نامشخص ایران ایر نامشخص مشاهده 1365/08/11 Lockheed C-130 Hercules نیروی هوایی 98 مشاهده 1365/07/23 Boeing 737-286 ایران ایر 3 مشاهده 1364/12/01 Fokker F-27- 600 شرکت نفت 0 مشاهده 1364/10/02 نامشخص ایران ایر 1 مشاهده 1364/08/11 Boeing 707 ایران ایر 0 مشاهده 1364/05/14 Boeing 727 ایران ایر 1 مشاهده 1363/06/21 Airbus A300B2-203 ایران ایر 0 مشاهده 1363/06/18 Boeing 727 ایران ایر 0 مشاهده 1363/06/23 Airbus A300B2-203 ایران ایر 0 مشاهده 1363/05/16 Airbus A300 ایران ایر 0 مشاهده 1363/04/05 Boeing 727 ایران ایر 0 مشاهده 1363-1364 Lockheed P-3F Orion نیروی هوایی نامشخص مشاهده 1362/04/15 Boeing 747 ایران ایر 0 مشاهده 1361/12/26 Pilatus BN-2A-3 پارس ایر 0 مشاهده 1361/10/17 Boeing 727-86 ایران ایر 0 مشاهده 1361/08/12 Pilatus BN-2A-21 پارس ایر 1 مشاهده 1360/07/07 Lockheed C-130H Hercules نیروی هوایی 80 مشاهده 1358/11/01 Boeing 727-86 ایران ایر 128 مشاهده 1358/03/29 Lockheed C-130H Hercules نیروی هوایی 5 مشاهده 1357/06/28 Lockheed C-130H Hercules نیروی هوایی 9 مشاهده 1356/12/06 Fairchild FH-227D ایر سرویس 0 مشاهده 1356/08/01 C-47-DL Uniran 3 مشاهده 1355/09/30 Lockheed C-130H Hercules نیروی هوایی 9 مشاهده 1355/02/19 Boeing 747-131F نیروی هوایی 17 مشاهده 1353/08/30 Falcon 20E ایر تاکسی 2 مشاهده 1353/07/08 Fokker F-27 Friendship 400M نیروی هوایی نامشخص مشاهده 1352/12/09 Lockheed C-130E Hercules نیروی هوایی 10 مشاهده 1352/06/03 Fokker F-27 Friendship 600 نیروی هوایی 5 مشاهده 1351/05/20 Pilatus-Britten BN-2A-6 پارس ایر 0 مشاهده 1350/03/23 C-47A-60-DL ایر تاکسی 0 مشاهده 1349/07/18 Boeing 727 ایران ایر 0 مشاهده 1349/03/31 Boeing 727 ایران ایر 0 مشاهده 1349/01/24 C-47B-20-DK ایر تاکسی 0 مشاهده 1348/01/18 Lockheed C-130E Hercules نیروی هوایی نامشخص مشاهده 1346/01/29 Lockheed C-130E Hercules نیروی هوایی 23 مشاهده 1345/12/26 C-47A-70-DL ایران ایر 11 مشاهده 1343/11/26 Vickers 782D Viscount ایرانیان ایرلاینز 0 مشاهده 1343/02/14 R4D-4 (DC-3) ایران ایر نامشخص مشاهده 1341/07/18 Fokker F-27- 200 دولت ایران 4 مشاهده 1341/12/01 C-47A-25-DK ایران ایر نامشخص مشاهده 1340/10/12 C-47-DL ایران ایر 0 مشاهده 1340/05/13 Douglas DC-4 ایران ایر 0 مشاهده 1338/04/24 Avro 685 York C.1 پرشین ایرسرویس نامشخص مشاهده 1338/02/05 C-47A-20-DL ایران ایر 0 مشاهده 1335/06/27 Avro 685 York C.1 پرشین ایرسرویس نامشخص مشاهده 1334/06/23 Avro 685 York C.1 پرشین ایرسرویس 0 مشاهده 1332/04/09 C-47A-20-DK ایران ایر 0 مشاهده 1331/10/05 C-47A-35-DL ایران ایر 27 مشاهده 1329/09/10 C-47A-25-DK ایران ایر 8 مشاهده 1329/06/23 C-47A-30-DL ایران ایر 8 مشاهده 1327/10/06 C-47B-20-DK ایرانیان ایرلاینز 0 مشاهده