کروچیف ها باید مارشالر باشند  

مارشالری کروچیف 

در فرودگاه ها اگه دقت کرده باشید در جلوی هواپیماها ماشینی به عنوان راهنما حرکت کرده و راه خروج رو به خلبان نشون می دهد . همچنین هواپیما ها وقتي در فرودگاهي به زمین می نشینند توسط خود رو هايي كه پشت آن كلمه " مرا تعقيب كنيد " قيد شده است ، به داخل محوطه پاركينگ راهنمايي شده و در محلي كه بايد توقف كنند توسط فردي كه راكت هاي شطرنجي يا چراغ قوه هاي يزرگ در دستش است به خلبان محل دقيق توقف را نشان مي دهد . به اين افراد " مارشالر " مي گويند . مارشالر ها معمولآ در اتوموبيل هايي كه تمام يا قسمتي از بدنه اش شطرنجي است و به وسيله بي سيم با برج فرودگاه يا خدمات فرودگاهي در ارتباط هستند ، از وضعيت فرود و پرواز هواپيما ها مطلع مي شوند . در پايگاه يكم ترابري هم افسران يا درجه داران فني اين مسئوليت رو به عهده دارند . آن ها اولين و آخرين رابط با خلبانان هستند . در پايگاه هاي نظامي نوع مسئوليت مارشالر ها با هواپيمايي ملي فرق مي كند . در ارتش مارشالر ها خود تكنسين هواپيما هستند . و به تمام موارد فني ان اشراف دارند . در هواپيماهاي ترابري اين تكنسين ها رو " كروچيف " مي نامند . آن ها حتي با هواپيما پرواز كرده و مسئوليت فني و سرويس دهي آن را در پايگاه ها به عهده دارند .

خاطره از استاد خلبان بهروز مدرسي (نیروی هوایی)

شب به خير لورا .... !! اين فشار كار براي كروچيف هاي هواپيما كه همراه با هواپيما به ماموريت مي رفتند و وظيفه فني آن را به عهده داشتند خيلي سخت بود . چون آن ها بعد از نشستن از پرواز به منزل نمي رفتند . و وظيفه داشتند هواپيما رو براي پرواز بعدي آماده كنند . اين بي خوابي ها بد جوري آن ها رو اذيت مي كرد . و همان طور كه اشاره كردم ، مسئوليت مارشالري هم به عهده كروچيف هاي هر شيفت بود ! در آن ايام سريال خانوادگي از تلويزيون پخش مي شد كه قهرمان داستان دختري به نام " لورا " بود . مادر اين كودك عادت داشت شب ها قبل از خواب به دخترش " شب به خير " بگويد . و بقدري اين واژه در طول سريال تكرار شده بود كه به دهان بچه ها افتاده بود . از جمله به دهان سرهنگ عبدالعلي زاده يكي از بهترين خلبان هاي با اخلاق نيروي هوايي كه بعد ها به گردان بوئينگ ۷۰۷ منتقل شد . او حتي مسئوليت رياست عمليات رو به عهده داشت . دوستي من با آقاي عبدالعلي زاده به زمان قبل از انقلاب و ايامي كه در عمليات پايگاه مامور بودم بر مي گشت .

ادامه مطالب را مطالعه نمایید.

ادامه نوشته

مصاحبه با خلبانی که رکورد دار بیشترین پرواز جنگی در جهان است

در حال حاضر اگر تعریف از خودم نباشد فکر می کنم بالاترین پرواز جنگ در دنیا را داشته باشم و تا به حال 360 بار از خطر گلوله های دشمن جان سالم به در برده ام. alt

به گزارش سایت ساجد ، شهید سرتیپ خلبان علی اکبر قربان شیرودی در دی ماه 1334 در شیرود تنکابن به دنیا آمد. علی اکبر با اتمام تحصیلات متوسطه در سال 1351 وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند . سپس دوره هلی کوپتری کبرا را در پادگان اصفهان دید و با درجه ستوانیاری فارغ التحصیل شد .
زمانی که جنگ کردستان آغاز شد شیرودی چنان می جنگید که ...

ادامه نوشته

شهدای هوانیروز

82









5 احمد صفار مقدم 2293
6 ابراهیم رحمانی 1896
7 حبیب الله نمازیان 2329
8 منصور واحدی 2150
9 شهید خلبان محمد امین میرمراد‌ زهی (از شهدای اهل سنت)

اصلی ترین وظیفه مهندسین پرواز (کروچیف ها)

این وظایف عمومیت داشته و اختیارات کروچیف ها  را کاملا مشخص مینماید

این میتواند خط مش خوبی برای بهتر انجام دادن وظایف دوستان خوب کروچیف من باشد

FLIGHT ENGINEER DUTY

The flight engineer will perform the specific duties
A: Maintenance, servicing, inspection, loading, and security of the helicopter.
B: Completes the daily inspection prior to the arrival pilot for preflight. Helicopter will be serviced, log book current and correct, and equipment security.
C: Accompanies pilot during preflight inspection, performs the inspection with the pilot.
D: Checks the security of each area inspected.
E: Assist in seating and securing passengers, checks load security.
F: Ensures the helicopter is clear during all starting procedures and informs pilot any objects which would pose a hazard to the helicopter during all phases of ground operation.
G: Visually inspects engine and ramp area for proper operation.
H: Remove chocks, Remove the ground wire and closes ramp door when called for bay the pilot.
I: Observes and gives clearance to pilot during taxi and hover operation. Reports any object or condition which would pose a hazard to the helicopter. When the helicopter is being taxied in obstructed area, the flight engineer or other crewmembers my be recurred to act as taxi director or blade watchers. Taxi directors and blade watchers must be familiar with CH-47 ground turning characteristics.
J: Perform check of ramp area every 30 minutes of flight.
K: Check all system during flight.
L: Service and secures helicopter after shutdown.

لغت نامه عیوب هوایی و پرکاربردترین کلمات رایج در هوانیروز

یک فنی خوب باید دانش خوب ،درست نوشتن عیوب و سرویس ها و بازدید ها را توی فرم داشته باشد تا بتواند مفهوم درست و معقیت درست عیب را در فرم مربوطه ارائه دهد

شاید این کلمات بهتر بتواند به کروچیف ها و خلبانان عزیز یاری دهد


 
          TECHNICAL STAFF

      

    ABNORMAL    غير عادى      
    ABRASION    ،خوردگى ،سائيدگى      
    BLISTERING    تاول زدن      
    BEND    خم      
    BLUSH    سرخ شدن با حرارت      
    BOWED    کمانه کردن      
    BREAK    شکستن      
    BRINLELED          
    BURN    سوختن      
 

ادامه نوشته

قوانین پروازی

این قوانین برای همه نوع پرواز ها و همه بالگرد ها عمومیت داشته و همه خدمه می بایست از آن پیروی نمایند


FLIGHT REGULATION
 
There are certain that must be adhered to on all flights.
These regulations should be know by every crew member and should be rigidly enforced by the pilot.
Smoking: Smoking is not permitted during the following:
Ground operation, takeoff, and landing.
 At any time when fuel fumes are present.
 While oxygen is being used.

 Parachutes: Personnel will be required to wear parachutes as specified in appropriate army regulation.

Life vests: All personnel must war life vest during any anticipated over water flight

ضروری ترین بازدید قبل پرواز PMD  ,  PMS

کروچیف ها ( مهندسین پرواز ) وظیفه دارند قبل از پرواز این نوع بازدید که کامل ترین نوع بازدید قبل پرواز می باشد را انجام دهند تا بالگرد با بالاترین سطح امنیت بتواند ماموریت پروازی خود را انجام دهد


مشخصات PMD بالگرد


CH-47B and CH-47C helicopters : preventive maintenance daily inspection checklist
Format
Book
Description
1 v. (loose-leaf) ; 18 x 25 cm.
Series
TM
Department of the Army technical manual
Published
Washington, D.C. : Headquarters, Dept. of the Army, 1984-
Notes
Caption title.
"This manual supersedes TM 55-1520-227-PMD, 31 July 1973, including all changes"--P. 1.
"This copy is a reprint which includes current pages from changes 1 and 2"--P. 1.
Shipping list no.: 85-1090-P.
"17 August 1982."
Series statement
TM ; 55-1520-227-PMD
Department of the Army technical manual TM 55-1520-227-PMD.

این بازدید را به راحتی میتوانید در سایت بویینگ با نوشتن نوع بالگرد مربوطه در اختیار داشت

موفق باشید

مرجع کامل اطلاعات سوخت های بالگردها و هواپیماها

انواع سوخت ها :


سوخت JP-1 :
این سوخت توسط فرانک وایت به وجود آمد این نوع سوخت دارای نقطه انجماد پایین بوده یا می توان گفت همان نفت است وخاصیت اصلی این سوخت این است که حداکثر حرارت را در واحد حجم تولید می کند و از خاصیت روغن کاری خوبی برخوردار است و بدلیل آنکه تبخیر پذیری آن در درجه حرارت های نسبتا بالا کم است و موتور دچار کمبود سوخت نمی شود و خاموش نمی گردد.روشن کردن موتورها در هوای سرد با این نوع سوخت مشکل است و در ارتفاعات سبب خاموش شدن موتورها می گردد .

سوخت JP-2 :
 
این سوخت در سال 1945 ساخته شد و ترکیب بنزین و نفت می باشد که بیشترین درصد آن را نفت تشکیل می دهد. سوخت جی پی 2 بدلیل پیشرفت سریع صنعت هواپیمایی نتوانست جوابگوی نیاز باشد اما زمینه ای برای تهیه سوخت ها ی بعدی شد.
 
سوخت JP-3:

 این سوخت در سال 1947 تولید شد و مخلوطی از 65 تا 70 درصد بنزین و 30 تا 35 درصد نفت می باشد و این سوخت سبب شد که مشکل روشن نشدن موتورها در سرما برطرف شود و همچنین

در ارتفاعات روشن کردن موتور بهبود یافته است ولی این سوخت تمایل زیادی به بخار شدن دارد که سبب خاموش شدن موتورها می شود.

سوخت JP-4 :
...

ادامه نوشته

لول هوانیروز چیست ؟

لول : همان سطح مهارت و تخصص پرسنل عزیز هوانیروز می باشد که با توجه به مدت زمان های خاص که تحت آموزش های تخصصی تعمیرات و نگهداری بالگرد مربوطه زیر نظر اساتید مجرب آموزش میبینند

لول ها 5 پنج سطح می باشند به ترتیب لول یک ، لول 3 ، لول 5 ،لول 7 و لول 9

پس از امتحان در کمیته شورای آموزش قسمت مربوطه و گذراندن امتحانات کتبی و شفایی گاها به تعداد بیش از  20 مورد و کسب نمرات بالای 65 جهت امتحان به قسمت آ ح خ یا همان دفتر آموزش حین خدمت گردان معرفی و مجددا امتحان از وی گرفته میشود و سپس پس از تعیین صلاحیت به ستاد آموزش حین خدمت پایگاه ارسال و STS (دفترچه مرجع آموزش استاندارد هوانیروز ) و مهارت شخص سنجیده میشود

پس از صلاحیت در این قسمت نیز با نامه به قسمت کنترل و کیفیت QC معرفی و در سطح لول معرفی شده امتحان به صورت شفاهی و یا کتبی (به تشخیص متخصص QC) از تخصص و انواع فرم های مرجعه و کتاب های مرتبط با تخصص شخص از وی  امتحان گرفته میشود .

پس از کسب نمره قبولی از طرف کنترل کیفیت هوانیروز به شاپ تخصصی شخص در قسمت فسک معرفی و امتحان تخصصی عملی و شفاهی از وی توسط سراستاد تخصص مربوطه گرفته و ایشان نیز پس از امتحان نمره مربوطه را به همراه فرم مخصوص برای سنجش امتحان زبان انگلیسی به فرماندهی معرفی و از متخصص امتحان زبان گرفته میشود که اگر در این مرحله نیز شخص قبول شد فرماندهی او را برای امتحان اصلی که توسط مرکز آموزش شهید وطن پور اصفهان گرفته میشود معرفی و پس از چندی امتحان اصلی که شامل یک امتحان جامع کتبی زبان انگلیسی و امتحان جامع تخصص و سطح مهارت فنی تخصص از وی گرفته میشود که پس از احراز نمره قبولی شخص به یک لول بالاتر قرار میگیرد

ترتیب لول ها و مدت نیاز آموزش آنها:

لول 1 یک - پس از گذراندن مدت آموزش معین که توسط مرکز آموزش و در آن محل معیین میگردد به شخص متخصص به همراه گواهینامه تخصصی بالگرد به وی اعطا میگرد

لول 3 سه - پس از یک سال آموزش حین خدمت و پر کردن برنامه آموزش استاندارد هوانیروز STS

لول 5پنج- پس از گذراندن دو سال بعد از لول 3

لول 7هفت-پس از سه سال بعد از گرفتن لول سه شروع آموزش و امتحان گرفته میشود

لول 9نه -پس از گذران 10 سال بعد از کسب لول 7 مجاز به امتحان می باشد

هوانیروز به تعریف آجا ( ارتش)

بال ثابت هوانيروز


هوانيروز ايران همچون بسياري از هوانيروزهاي جهان داراي ناوگان كوچكي از هواپيماي ترابري سبك و متوسط مي‌باشد. در حال حاضر وظايف اين ناوگان كوچك ده فروندي همچون گذشته جابه‌جايي فرماندهان، كاركنان، تجهيزات و... مي‌باشد. همانند بسياري از ارتش‌هاي جهان كه با پايان جنگ سرد و كاهش تهديدات رايج غرب و شرق اقدام به كوچك‌سازي كردند، اين يكان نيز در سال‌هاي پس از جنگ با كوچك‌سازي مواجه شد تا هزينه‌هاي گزاف تعمير و نگهداري و تأمين قطعات هواپيماهاي فرسوده كاهش يابد و به جاي آن تمركز بر روي هواپيماهاي كارا و بهتر يكان باشد. در اين مقاله به معرفي كامل اين يكان مي‌پردازيم.

تاريخچه يكان:

يكان بال ثابت هوانيروز دو سال پس از تأسيس رسمي هوانيروز، يعني در سال 1342 تشكيل شد، اما پيش از آن كليه تمهيدات لازم براي تشكيل آن از سال 1340 مورد توجه قرار گرفته بود و با اعزام نخستين گروه از خلبانان هوانيروز به ايالات متحده جهت فراگيري آموزش خلباني با هواپيماي سسنا يو 17 (Cessna U-17) و بالگرد اچ اچ 43 اف (HH-43F) ادامه يافت.

ادامه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

پایگاه چهارم رزمی و پشتیبانی هوانیروز در اصفهان (بزرگترين مركز هليكوپتري در خاور ميانه)

این پایگاه را به عنوان مهمترین مرکز هوانیروز در کشور تبدیل است.

پایگاه چهارم رزمی و پشتیبانی هوانیروز مستقر در اصفهان را می‌توان قلب پایگاه‌های هوانیروز در کشور نامید. وسعت پایگاه، حجم تجهیزات، تعداد بالگردها و برخی ویژگی‌های دیگر از جمله آموزش خلبانان بالگرد شنوک که منحصرا در اختیار این مرکز قرار دارد،

انجام بیشترین ساعات پروازی با کمترین سانحه که میزان آن در حد استاندارهای بین المللی محسوب می‌شود و نیز انجام تمامی ماموریت‌های محوله از جمله مقابله با اشرار، امداد و نجات و نیز پشتیبانی لشکرها و یگان‌های زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از دیگر ویژگی‌های پرکارترین مرکز هوانیروز در کشور است.

ادامه مطلب را مشاهده نمایید

ادامه نوشته